Jouduin tässä vaiheessa lähteä hakemaan tunnuksia Taitaja-2016 kilpailun harjoitteluohjelmaan.
Kytkimme autoon FSA-740 testerin ja estimme autosta vikakoodit. Autosta löytyi P0141 vikakoodi, joka viittasi että auton toinen lambda-anturin lämmityspiiri olisi viallinen.
Vikakoodi
Purimme autosta keskikonsolin, että pääsisimme käsiksi lambda-anturin liittimeen.
Mittasimme lambda-anturin vastuksen. Saimme arvoksi 0 ohmia. Ohjearvo oli 3-10 ohmia. Tästä pystyimme päättelemään että lambda-anturi olisi viallinen. Mittasimme myös virransyötön anturille. Anturille tuli virransyöttö.
Nostimme auton nosturilla ja irrotimme lambda-anturin pakoputkesta. Vedimme johdot läpivientikumin läpitse ja lopuksi irrotimme koko anturin. Suoritimme anturille vielä mittauksen sen ollessa irtonainen.
Viallinen lambda-anturi
Sen jälkeen katsoimme netistä autoon uutta lambda-anturia. Vaihtoehtoja oli useita. Haimme vanhan lambda-anturin mallinumerolla ja saimme yhden sopivan vaihtoehdon. Opettaja kehoitti meitä kysymään vielä Rinta-Joupilta alkuperäisen lambda-anturin hintaa. Asiakas sai päättää ottaako hän alkuperäisen vai tarvikeosan.
Lambda-anturin etsimistä netistä
Laitoimme autoon vanhan lambda-anturin takaisin, koska auto meni vielä ajoon ennen uuden lambda-anturin saapumista. Vedimme johdot takaisin ja kasasimme keskikonsolin. Vaihdoimme autoon vielä talvirenkaat alle.
Kiitos jakamisesta. Minusta tuntuu, että tuossa meidän auton anturissa voisi olla jotain vikaa. Toki, en tiedä mistä johtuu. Se on nyt autokorjaamolle menossa ensi viikolla, jos sen saisi sitten korjattua. http://www.motofix.fi/huoltopalvelut/
VastaaPoista