Aloimme tutkimaan vikaa. Kytkimme autoon testerin ja luimme autosta vikakoodit. Vikakoodit viittasivat väärään pyörintänopeuteen. Testasimme testerin avulla antavatko kaikki pyörän pyörintänopeus signaalin. Nostimme auton ilmaan ja pyörittilimme renkaita. Samalla seurasimme testerin antamia arvoja. Saimme kaikista pyöristä pyörintänopeuden. Kävimme myös ajamassa autolla testerin kanssa, että saisimme selville ovatko pyörintänopeudet samat joka pyörällä. Anturit antoivat samaa arvoa ajettaessa. Sen jälkeen tarkistimme onko abs-hammaskehät, joista abs-anturi ottaa signaalinsa ehjät. Selvisi että edessä vasemmalla oli rikkinäinen hammaskehä, joka vääristi abs ohjainlaitteelle tulevaa tietoa.
Vikakoodien lukemista
Laskimme vanhan hammaskehän hammasluvun ja mittasimme sen paksuuden sekä halkaisijan. Mittojen mukaan tilasimme autoon uuden vetonivelen, jossa abs-hammaskehä on kiinni. Aloimme purkamaan autoa. Irrotimme alatukivarren toisesta päästä, että saisimme vetoakselin tulemaan irti navan sisältä. Irrottaessa vetoaksilaa vaihteistosta pääsi tulemaan öljyä joten haimme auton alle astian johon öljyn pystyi valuttamaan. Saatuamme vetoakselin irti kiinnitimme sen ruuvipenkkiin. Irrotimme vetoakselista vetonivelen. Vetonivelen irroitus onnistuu irroittamalla suojakumi jonka jälkeen vetonivelen voi vain naputella irti vasaralla. Vetonivelen sisällä on sokka joka pitää vetoniveltä akselissa kiinni. Irrotettuamme vetonivelen putsasimme vetoaksilan pään. Laitoimme uuden sokan vanhan tilalle. Naputtelimme uuden vetonivelen aksilan päähän. Vetonivelen sisälle pistimme vaseliinia ja pistimme suojakumin paikoilleen. Kiristimme suojakumin klemmarit siihen tarkoitetuilla pihdeillä.
![]() |
Uusi vetonivel ja hammasratas |
![]() |
Vanha vetonivel ja suojakumi irrotettuna |
Kiinnitimme vetoakselin takaisin autoon. Kiinnitimme alatukivarren takaisin ja kiinnitimme etunavan momenttiin. Lisäsimme autoon vaihteistoöljyä, koska sitä oli valunut pois kun vetoakseli irroitettiin.
![]() |
Vetoakseli asennettuna |
Kiinnitimme autoon testerin. Auton abs-järjestelmä antoi edelleen vikakoodia. Tälläkertaa vikakoodi oli tosin eri kuin ensimmäisellä kerralla, Testeri antoi vikakoodiksi 2910 tuntematon vika. Testerillä saimme kumminkin jokaiselta pyörältä pyörintänopeuden.
Vikakoodi
Kokeilimme lukea vikakoodit myös Autocomin testerillä. Autocom antoi vikakoodiksi vioittunutta tai katkennutta hammaskehää. Ajoimme autolla Autocom testerin ollessa kytkettynä, että saisimme selville antavatko anturit yhä samaa pyörintänopeutta. Testiajolla selvisi että anturit antoivat kaikki samaa pyörintänopeutta.
Aloimme mittamaan abs-anturien antamaa signaalia. Irroitimme abs-ohjainyksikön liittimen, josta aioimme mitata anturien signaaleja. Tulostimme autodatasta liittimen sähkökaavion, että tietäisimme mitkä liittimet olisivat antureiden liittimet.
Mittasimme anturit oskiloskoopilla. Mittaus tapahtui testerillä. Testerin johdot kytkettiin anturien liittimiin ja rengasta pyöritettiin, jolloin oskiloskoopin näytölle alkaa piirtymään kuvaajaa. Muista antureista tuli normaali signaali, mutta vasen taka-anturi antoi virheellistä arvoa. Sitä mitatessa näkyi oskiloskoopissa tietyssä kohtaa katkonainen signaali.
![]() |
Anturien mittaamista. Kuvassa näkyy myös sähkökaavio |
![]() |
Oskiloskoopin käyttöä |
Purimme autosta takajarrut, että pääsimme käsiksi jarrulevyn takana sijaitsevaan abs-hammaskehään. Purettuamme jarrut havaitsimme, että myös takana oleva hammaskehä oli viallinen. Siitä oli irronnut yksi hammas ja useammassa hampaassa oli vikaa. Vian syyksi osoittautui jarruista irronnut osa. Jarruista oli todennäköisesti irronnut jarrukengän tappi, joka oli rikkonut hammaskehän ja toisen jarruissa olevan jousen pyöriessään jarrulevyn sisässä. Otimme vanhan pyörännavan irti ulosvetimellä.
![]() |
Vioittunut hammasratas |
![]() |
Vioittunut hammasratas |
Myös takajarrut olivat pahoin vioittuneet. Jarrukengät olivat loppuun kuluneet ja niiden kitkapinta oli irtonainen. Toinen jousista oli katkennut, jarrukengän tappi oli katkennut. Jarrut olivat myös pahasti ruostuneet.
![]() |
Vioittuneet jarrukengät |
Tilasimme taakse uuden pyörännavan, johon hammaskehä on kiinnitetty. Uuden pyörännavan tultua aloimme kiinnittämään sitä autoon. Pyörännavan laakeri oli niin tiukalla sovitteella, että jouduimme kylmentämään akselia, johon napaa tulee kiinni ja lämmittämään itse napaa ja hakkamaan vasaralla napaa, että saimme navan kiinnitettyä autoon.
![]() |
Uusi pyörännapa asennettuna |
Kasasimme auton takajarrut ilman käsijarrun osia, koska auto tulee meille uudestaan jarruremonttia varten ja olisi vaarallista ajaa irtonaisilla jarrukengillä. Käsijarrun säätömekanismi oli pahoin ruostunut joten putsasimme sen teräsharjalla ja rost off aineella. Saimme mekanismin toimimaan tällä korjauksella.
Kasattuamme takanavan ja kiinnitettyämme jarrulevyn sekä pyörän lähdimme autolla koeajolle. Koeajolla selvisi että vika oli korjaantunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti