torstai 10. joulukuuta 2015

Moottorin kunnon määritys

Moottorin kunnon määrittämiseksi teimme harjoitusmoottorille kolme mittausta. Puristuspainemittaus, ohivuotomittaus ja CO2-mittaus.

Puristuspainemittaus



Harjoitusmoottori


Puristuspainemittauksessa mitataan paljonko sylinterissä on painetta, männän ollessa yläkuolokohdassa.

Ennen mittauksen aloittamista tulee varmistaa että moottori ei käynnisty moottoria startatessa. Tämä tehdään katkaisemalla sytytys ja polttoaineen ruiskutus. Moottorin tulisi myös olla lämmin, että moottori olisi tiivis. Polttoaineen ruiskutus katkaistaan harjoitusmoottorissa ottamalla polttoainepumpun liitin irti, mutta autoon tehdessä olisi helpoin ottaa polttoainepumpun sulake irti.



Polttoainepumppu ja sen liitin
Sytytys katkaistaan ensiövirtapiiristä. Harjoitusmoottorissa tämä onnistuu ottamalla sytytyspuolalta liitin irti.
Sytytyspuola

Tämän jälkeen ruuvataan sytytystulpat irti joiden tilalle saadaan mittarin adapteri kiinni.                                                                                                                                              
Sitten mittari kiinnitetaan adapteriin, kaasuläppä aukaistaa ja startataan moottoria noin 10 sekunnin ajan. Starttausaika täytyy olla sama joka sylinteriä mitatessa. Huono tulos johtuu viallisesta kannentiivisteestä tai viallisista männänrenkaista.

Puristuspainemittari ja sen adapterit


Puristuspainemittarin käyttöä


Ohivuotomittaus


Ohivuotomittari kytkettynä


Ohivuotomittauksessa selvitetään vuotaako sylinteri esimerkiksi männänrenkaiden tai venttiilien ohi. Ennen ohivuotomittauksen aloitusta pitää mäntä olla yläkuolokohdassa.

Männän saaminen yläkuolokohtaan onnituu pyörittämällä moottoria kampiakselin päästä. Yläkuolokohdan saa selville sylinteriin asetettavalla pillillä tai kokeilemalla esimerkiksi meisselillä tulpanreiästä. Männän ollessa yläkuolokohdassa, asetetaan tulpanreikään adapteri ja se että, paineilma liitetään ohivuotomittariin.

Kun sylinteriin johdetaan paineilmaa, mittari näyttää ohivuotavan ilman prosentteina. Testin aikana kannattaa kuunnella kuuluuko esimerkiksi pakoputken päästä, öljykorkista, imusarjasta tai jäähdyttimestä ilman suhinaa. Tällä tavoin voidaan paikallistaa vika. Jos suhinaa kuuluu esimerkiksi imusarjasta voidaan olettaa että imuventtiili vuotaa.


CO2-mittaus





Tällä mittauksella pystyy selvittämään pääseekö jäähdyttimeen pakokaasuja. Pakokaasujen pääsy jäähdytysjärjestelmään kertoo kannentiiviste vauriosta.
Mittaus suoritetaan joko suoraan jäähdyttimestä tai paisuntasäiliöstä. Testi aloitetaan laittamalla CO2-mittarin mukana tullutta nestettä testerin säiliöön. Testeri asetetaan paisuntasäiliöön tai jäähdyttimeen, siten ettei se kumminkaan ole kosketuksessa jäähdytinnesteeseen.


Jäähdytysjärjestelmän vuototesti




Tässä testissä selvitetään onko auton jäähdytysjärjestelmässä mahdollisia vuotoja. Vuotomittarin adapteri laitetaan paisuntasäiliön korkin tilalle ja aletaan paineistamaan jäähdytysjärjestelmää. Paineistaminen tapahtuu mittariin kiinnitetyllä pumpulla. Kun jäähdytysjärjestelmässä on paine annetaan sen olla hetki ja seurataan mittaria. Mikäli mittari on laskenut voidaan todeta että jäähdytysjärjestelmässä on vuoto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti